c_alt not found!

Over de Willemien

Aanleiding:
In 2020 is door de Protestante Gemeenschap Soest besloten de kerkelijke functie van de Wilhelminakerk als onderdeel van de PGS te laten vervallen als gevolg van teruglopende bezoekers aantallen en gemeente leden. Het historische kerkgebouw zou daarmee op de vrije markt komen en sloop van het gebouw lag voor de hand. Een groep oud kerkleden wilde dit voorkomen en de kerk een maatschappelijke functie geven voor de gehele buurt, los van religieuze achtergrond of cultuur. Stichting de Willemien werd opgericht.
Het achterliggende zalencentrum zorgt voor inkomsten waarmee de maatschappelijke functies van het gebouw kunnen worden bekostigd. Het idee is gebaseerd op het St. Martins in the Field project in Londen. De combinatie van een gemeenschap met christelijke wortels die zich breed inzet voor diegenen in de maatschappij die dat hard nodig hebben.

Het Buurthuis:
De oude kosterswoning van de kerk is sinds juli van 2021 beschikbaar voor de functie van buurthuis en maatschappelijk centrum. Op dit moment organiseren we de 11 uurtjes, gezellige koffie ochtenden voor iedereen, spelletjesmiddagen en kookactiviteiten. 
De activiteiten van de Willemien en de Rank staan vermeld in de agenda.
Het doell van het buurthuis is om juist dat te bieden aan de mensen die het hard nodig hebben zodat de samenleving ook meer kan samenkomen en samenleven. Zodat verbindingen worden aangehaald of opnieuw gelegd en mensen elkaar de helpende hand kunnen bieden.

Dat doen we natuurlijk niet alleen, maar met een groep enthousiaste vrijwilligers. Daarnaast bieden we ruimten in het gebouw aan andere maatschappelijke initiatieven die passen binnen het buurthuis concept. Zodat we ook anderen de mogelijkheid bieden om zich verbindend in te zetten voor de samenleving.


ANBI 

Stichting Instandhouding Wilhelminakerk is door de belastingdienst aangemerkt als een algemeen nut beogende instelling (ANBI). Giften komen daardoor in aanmerking voor belastingaftrek.
RSIN: 86038180  KvK inschrijving: 75744279
Bankrekening IBAN: NL80 ABNA 0864 5173 43 

Adres: Soesterbergsestraat 18, 3768 EJ Soest
Telefoon: 06 53188156
Email: leen@dewillemien.nl

Bestuursleden

  • Dhr. F. Dirksen, bevoegdheid: voorzitter en gezamenlijk bevoegd (met andere bestuurder(s), zie statuten) infunctietreding: 04-09-2019
  • Dhr. L. Lievaart, bevoegdheid: penningmeester en gezamenlijk bevoegd (met andere bestuurder(s), zie statuten) infunctietreding: 04-09-2019
  • Mw. C.G. Schröder, bevoegdheid: bestuurslid en gezamenlijk bevoegd (met andere bestuurder(s), zie statuten) infunctietreding: 10-02-2021
  • Dhr. D. Keetbaas, bevoegdheid: bestuurslid en gezamenlijk bevoegd (met andere bestuurder(s), zie statuten) infunctietreding: 15-04-2020

De bestuursleden zijn onbezoldigd en de vrijwilligers ontvangen geen vergoeding of beloning.

Beleidsplan en beloningsbeleid

De stichting heeft als doel: Het in stand houden van het gebouw de Wilhelminakerk te Soest met aanhorigheden als centrum voor cultuur en levensbeschouwing en het verrichten van al wat hiermee verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.

De stichting tracht haar doel te bereiken door ondermeer de organisatie van evenementen op het terrein van cultuur en levensbeschouwing, zoals daar zijn concerten, bijeenkomsten voor maatschappelijke- en geestelijke gemeenschapsvorming, het faciliteren van conferenties, opleidingen, workshops, seminars, symposia, voorzover zij binnen het doel van de stichting vallen.

De stichting beoogt het algemene nut, de stichting heeft geen winstoogmerk. De stichting doet geen uitkeringen aan de oprichters of aan hen die deel uitmaken van organen van de stichting.

ANBI status

De Stichting Instandhouding Wilhelminakerk heeft een ANBI erkenning, dat betekent voor u een belastingvoordeel bij het geven van donaties, periodieke schenkingen of de stichting gedenken in uw testament of te wel nalaten.

Donaties

Wanneer u de Stichting instandhouding Wilhelminakerk een goed hart toedraagt is uw donatie van harte welkom. Een donatie kent geen limiet en u kunt uw bijdrage aan de stichting eenmalig of jaarlijks vrijblijvend overmaken. Een donatie komt in aanmerking voor giftenaftrek bij uw belastingaangifte.

Periodieke schenking

Naast donaties is het ook mogelijk de stichting ieder jaar een periodieke uitkering toe te kennen, zgn. schenkingen. Een dergelijke schenking heeft interessante fiscale voordelen mits aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Zo dient gedurende een periode van vijf jaar jaarlijks eenzelfde bedrag aan de stichting te worden overgemaakt. Dezer schenking zal schriftelijk dienen te worden vastgelegd. Een notariële akte is echter niet meer vereist. De stichting beschikt over formulieren voor het afsluiten van een periodieke schenking. De Belastingdienst heeft op de website ook een aantal voorbeeldovereenkomsten. Een periodieke uitkering eindigt vanzelfsprekend bij het overlijden van de schenker of bij inkomensdaling, werkeloosheid of arbeidsongeschiktheid.

Nalaten

Het bestuur van de stichting is u dankbaar als u de stichting gedenkt in uw testament. Dat kan met een legaat waarin u een vastgesteld geldbedrag opneemt in uw testament, u kan ook een bepaald percentage van de nalatenschap nalaten aan de stichting. De stichting zal een nalatenschap altijd aanvaarden onder het voorrecht van boedelbeschrijving, daarmee wordt voorkomen dat een erfgenaam uit eigen vermogen nalatenschap schulden moet vereffenen. Extra verkregen gelden uit nalatenschappen kunnen een extra impuls geven aan de stichting bij de uitvoering van haar activiteiten. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met uw notaris of met het bestuur van de stichting.

Activiteiten 2023

- Lunchconcerten, podium geven aan jong talent
- Pastorale ontmoetingen voor ouderen
- Orientatie cursus christelijk geloof
- Coaching ouders van hoogbegaafde kinderen
- Ontmoetingsplek voor wandelgroep, jeu de boules en scootmobielgroep
- Buurthuis met spelletjes- en creatieve groepen
- Date nights, cursus om huwelijken te versterken

Financiële resultaten

Staat van baten en lasten 2023 ( en rekening 2022 )

rekeningrekening
20242023
Baten
subsidies van overheden €            11.850 €            10.617
subsidies van andere instellingen zonder winststreven €                      - €                      -
overige subsidies €                      - €                 -
Baten van subsidies €            11.850 €            10.617

Giften en donaties van particulieren

 €            26.527 €            29.958
Baten als tegenprestatie voor levering van diensten (omzet) €            62.130

 €            60.460

Som van alle baten

 €          101.613 €          101.035
Lasten
lasten gebouwen exclusief afschrijvingen €                      - €                      -
lasten overige eigendommen en inventarissen €                      - €                      -
reserveringen €                      - €                      -
inkoopwaarde van geleverde producten |(|kostprijs) €           16.923 €           16.923
salarissen €                      - €                 -
huisvestingskosten €           43.945 €           37.337
vergoedingen vrijwilligers €                      - €                     -
kosten beheer, administratie en archief €              9.900 €           23.257
rentelasten/bankkosten €            12.502 €             2.502
afschrijvingen €              6.081 €             6.081
Som van de lasten €            93.294 €           96.100
Saldo van baten en lasten €              8.319 €             4.935

Balans 2023 

Activa                        31-12-2024     31-12-2023
immateriele activa €                      - €                     -
materiele activa €        1.011.802 €       1.011.802
financiele vaste activa €           165.000 €                 100
 €        1.170.721 €       1.011.902
voorraden €                      - €                     -
vorderingen en overlopende activa €                      0 €          109.654
effecten €                      - €                     -
liquide middelen €            11.793 €            16.241
 €          125.895 €          125.895
Totaal activa €       1.182.514 €       1.137.797
passiva
continuiteitreserve €                      - €                      -
bestemmingsreserve €                      - €                      -
herwaarderingsreserve €                      - €                      -
overige reserves €            67.778 €            59.459
 €            67.778 €            59.459
bestemmingsfondsen €                      - €                      -
voorzieningen €            60.000 €            60.000
langlopende schulden €       1.047.701 €       1.047.701
kortlopende schulden €                      - €                      -
 
Totaal passiva €       1.137.797 €       1.137.797
      
   

Toelichting 

De waardering van activa en passiva en de bepaling van het resultaat vinden plaats op basis van historische kosten, tenzij anders vermeld. Met ingang van boekjaar 2024 wordt voor de toekomstige kosten van groot onderhoud aan de bedrijfsgebouwen een voorziening voor groot onderhoud gevormd.

Link: standaard formulier publicatieplicht.pdf

Wilt u meer informatie over de activiteiten van deWillemien? Mailt u dan met Leen Lievaart: leen@dewillemien.nl

Algemene informatie

Geschikt voor

Entertainment